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静岡大学教員データベース - 教員個別情報 : 遠山 紗矢香 (TOHYAMA Sayaka)

論文 等

【論文 等】
[1]. プログラミング教育必修化に対する意向調査の分析:ジェンダーに注目して
日本教育工学会論文誌 48/Suppl. - (2024年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香・山田雅之 [備考] 印刷中
[2]. Analysis of the impact of playing area size on ball retention time and number of touches in soccer and ice hockey possessions: A case study
Affective and Pleasurable Design 123/ 216-223 (2024年) [査読] 無 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Yamada, M, Ogai, Y. &Tohyama, S. [備考] The 15th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2024) (Nice, France/online)
[DOI]
[3]. An Inquiry-Based Learning Support System for Children in Sports Acquisition Processes
Journal of Digital Life 4/ - 2024.4.3 (2024年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Yamada, M., Ogai, Y. and Tohyama, S. [備考] The 15th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2024) (Nice, France/online)
[DOI]
[4]. 児童生徒のプログラミングに対するジェンダーに関するイメージの調査:算数や理科との関連に注目して
日本教育工学会論文誌 47/Suppl. 125-128 (2024年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香・山田雅之 [DOI]
[5]. What are the consequences of attaining a greater sense of empowerment? – longitudinal cohort study of early programming education in Japan during the ’80s and ’90s –.
Journal of Information Processing 32/ 166-174 (2024年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S., Matsuzawa, Y., Totsuka, T. [DOI]
[6]. Time-shifting Method to Mitigate Discussion Stagnation and Promote SNS Collaboration
Journal of Information Processing 32/ 139-149 (2024年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Kondo, H., Tohyama, S., Ohsaki, A., Yamada, M. [DOI]
[7]. Does programming matter in Japanese high schools? - An Analysis of 12 High School Textbooks of "Informatics I" -
OCCE 2024 Book of Abstracts, IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education / 52-53 (2024年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Tanaka, E., Tohyama, S. & Jitsuzumi, T. [備考] Bournemouth University, UK (2024.02.29)
[8]. プログラミング教育の動向-目的・教育体制・課題に注目して-
教育システム情報学会誌 40/3 192-202 (2023年) [査読] 無 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香 [備考] 解説論文
[DOI]
[9]. HighNyammer Social Scanner: Continuous Visual Feed-back of Collaborative Community to Improve Collective Cognitive Responsibilities
International Journal of Learning Technologies and Environments 6/1 1-15 IJLTLE655 (2023年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Kondo, H., Tohyama, S., Ohsaki, A. & Yamada, M.
[10]. 看護職者の情報学研修受講経験と今後の学習希望に関する調査
日本教育工学会論文誌 46/Suppl. 53-56 (2023年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香・古川亮子
[11]. 教育データを利活用するために
教育イノベーション研究センター年報 5/ 1-17- (2023年) [査読] 無 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香 [備考] 招待論文
[URL]
[12]. Developing Gender-Neutral Programming Materials: A Case Study of Children in Lower Grades of Primary School
WCCE2022 Book of Abstracts, IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education / 65-65 (2022年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S. & Yamada, M. [備考] International Conference Center Hiroshima (2022.08.21)
[13]. Distance Learning in Sports: Collaborative Learning in Ice Hockey Acquisition Processes
WCCE2022 Book of Abstracts, IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education / 81-81 (2022年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Yamada, M., Ogai, Y. & Tohyama, S. [備考] International Conference Center Hiroshima (2022.08.22)
[14]. What Is the Consequence of Getting a Greater Sense of Empowerment? – Longitudinal Cohort Study of Early Programming Education in Japan During the ’80s and ’90s –
WCCE2022 Book of Abstracts, IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education / 158-158 (2022年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S., Matsuzawa, Y. & Totsuka, T. [備考] International Conference Center Hiroshima (2022.08.23)
[15]. Time-Shifting Method to Mitigate the Stagnation of Discussions to Promote Collaboration on SNS
WCCE2022 Book of Abstracts, IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education / 168-168 (2022年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Kondo, H., Tohyama, S., Ohsaki, A. & Yamada, M. [備考] International Conference Center Hiroshima (2022.08.24)
[16]. Japanese Lessons on ICT in Education with GIGA School Program
WCCE2022 Book of Abstracts, IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education / 73-73 (2022年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S., Tominaga, K., Nakamura, K. & Hiramoto, N. [備考] Organized symposium, International Conference Center Hiroshima (2022.08.21)
[17]. Proposing a Mitigating Stagnation Method to Expand Involvement in Discussions on Social Networking Services
Proceedings of 2022 11th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI) / 214-219 (2022年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Kondo, H., Tohyama, S., Ohsaki, A., & Yamada, M. [備考] 2022.07.06 (online)
[18]. Are There Different Trends in Members’ Use of Feedback Functions about Interactions? Focusing on the HighNyammer Social Scanner
International Journal for Educational Media and Technology 16/1 17-26 (2022年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Yamada, M., Tohyama, S., Kondo, H. & Ohsaki, A.
[19]. Evaluation of the Support Function of a Knowledge-Creating Community: Visualizing Relationships between Members in an Online Situation
Proceedings of the 15th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL2022) / 395-398 (2022年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] H. Kondo, S. Tohyama, A. Ohsaki, and M. Yamada. [備考] 2022.06.08.online
[20]. 看護教育機関における情報学教育の実態把握
医療情報学 41/4 181-190 (2021年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] 古川亮子・遠山紗矢香
[21]. Development of a Web Application for Sports Skill Acquisition Process Visualization System
Proceedings of 7th International Symposium on Educational Technology / 235-237 (2021年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Ogai, Y., Rin, S., Tohyama, S. & Yamada, M. [備考] オンライン開催
[22]. 看護教員のICT利用と課題
日本看護学教育学会誌 31/1 123-132 (2021年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] 古川亮子・遠山紗矢香
[23]. 中高生情報学研究コンテストの意義と 第3回の審査の様子
情報処理 62/8 394-398 (2021年) [査読] 無 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香 [URL]
[24]. micro:bitを用いた協調学習によるサイバーフィジカルに対する児童の理解深化支援とその検討
ヒューマンインタフェース学会論文誌 23/2 177-188 (2021年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香・竹内勇剛 [DOI]
[25]. 持続的な発展を目指すコミュニティの評価手法の検討-7年間の大学生の正課外活動を例として-
教育システム情報学会誌 38/2 137-149 (2021年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香・山田雅之・近藤秀樹・大﨑理乃 [DOI]
[26]. 教科教育法(情報)におけるプロジェクト型学習の実践
静岡大学情報学研究 26/ 23-34 (2021年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] 山田雅之・遠山紗矢香 [URL]
[27]. 看護教育機関における情報教育の設計に活かすための看護教員のICT使用経験と学習意欲の調査
日本教育工学会論文誌 44/Suppl. 133-136 (2021年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香・古川亮子 [DOI]
[28]. HighNyammer Social Scanner: collective cognitive responsibility visualization based on network analysis
Proceedings of 2020 10th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI) / 149-154 (2020年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Kondo, H., Tohyama, S., Ohsaki, A. & Yamada, M.
[29]. HighNyammer: Metrics Feedback on BBS for Collaborative Improvement of Collective Cognitive Responsibilities
International Journal of Learning Technologies and Learning Environments 3/1 61-79 (2020年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Kondo, H., Tohyama, S., Ohsaki, A. & Yamada, M. [URL]
[30]. Using Programming to Improve Elementary School Children’s Mathematical Understanding: Based on the Study of Hexagons
Proceedings of Constructionism 2020 / 606-617 (2020年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S. & Takeuchi, T. [備考] CONSTRUCTIONISM 2020 (online)
[URL]
[31]. 参加者全員の貢献を促す協調問題解決場面の構築―Uno Stackoの課題特性に注目して―
電子情報通信学会論文誌(D) J103-D/3 92-101 (2020年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香・Vaya Viora Novitasari・竹内勇剛 [DOI]
[32]. ラグビー高校日本代表選手の疾走に関する認知過程の情報学的研究
電子情報通信学会論文誌(D) J103-D/3 72-81 (2020年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] 山田雅敏・里大輔・遠山紗矢香・竹内勇剛 [DOI]
[33]. How to Use Programming as New Media: Based on an Investigation of Elementary School Children
Proceedings of the 15th ITS Asia-Pacific Conference (ITS Bangkok 2019) / - (2019年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S., Mukae, R. & Takeuchi, Y. [備考] International Telecommunications Society
[34]. 協調学習の中でのプログラミング
情報処理 2019/10 - (2019年) [査読] 無 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山 紗矢香 [備考] 寄稿記事
[URL]
[35]. HighNyammer BBS Scaffolds the Development of Each Learner’s Collective Cognitive Responsibility
Proceedings of 2019 9th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI) / 184-189 (2019年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Kondo, H., Tohyama, S., Ohsaki, A. & Yamada, M. [備考] AAI LTLE 2019 http://www.iaiai.org/conference/aai2019/conference/ltle-2019/
[DOI]
[36]. A Case Study of Multidimensional Analysis for Student staff Collective Cognitive Responsibility in Active Learning Classrooms
International Journal of Educational Media and Technology 13/1 115-124 (2019年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Yamada, M., Tohyama, S., Kondo, H. & Ohsaki, A. [URL]
[37]. ランニングコーチから指導を受けた球技選手の疾走に対する認知変容
電子情報通信学会論文(A) J102-A/2 15-25 (2019年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] 山田雅敏・里大輔・遠山紗矢香・竹内勇剛 [URL]
[38]. 可視化システムを用いた協調学習での身体動作と理解レベルの関係性の検討
日本教育工学会論文誌 42/Suppl. 93-96 (2018年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] 山田 雅之, 遠山 紗矢香 [DOI]
[39]. STEAM教育としての協調的な音楽創作活動とその評価の提案-児童の自尊感情の変化に着目して-
ヒューマンインタフェース学会論文誌 20/4 397-412 (2018年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山紗矢香・竹内勇剛 [DOI]
[40]. Collaborative Creative Music Activity with ICT: A Case Study for Children in Grade Five
Conference Proceedings of Constructionism 2018 / 711-714 (2018年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S. & Takeuchi, Y. [備考] Vilnius University, Vilnius, Lithuania.
[41]. How to Improve Children’s Understanding of Code?: A Preliminary Study using Jigsaw Method for Computer Programming in Elementary School
Book of Abstracts, IFIP TC3 Open Conference on Computers in Education / - (2018年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Sayaka Tohyama,Yugo Takeuchi [備考] UPPER AUSTRIAN CULTURE QUARTER, Linz, Austria
[URL]
[42]. 協調的問題解決能力をいかに評価するか-協調問題解決過程の対話データを用いた横断分析-
認知科学 24/4 494-517 (2017年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] [責任著者]遠山 紗矢香 [共著者]白水始 [DOI]
[43]. Constructive Interaction on Collaborative Programming: Case Study for Grade 6 Students Group
World conference on computing in education / - (2017年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S., Matsuzawa, Y., Yokoyama, S., Koguchi, T. & Takeuchi, Y. [備考] Dublin Castle Conference Centre, Dublin, Ireland
[URL]
[44]. プログラミングを用いた授業づくりに向けて-「小学校からのプログラミング教育について考える」シンポジウム実施を通じて-
情報学研究 22/ 103-120 (2017年) [査読] 無 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山 紗矢香 [URL]
[45]. 21世紀に求められる資質・能力と情報科教育
日本情報科教育学会誌 8/1 5-14 (2015年) [査読] 無 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] [責任著者]白水始 [共著者]遠山 紗矢香 [備考] 招待論文
[46]. Proposing an Alternative Framework for the Assessment of Collaborative Problem Solving
Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning 2015 (CSCL2015), 839-840 / - (2015年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Shirouzu, H., Tohyama, S., Yamada, M., Kitazawa, T. & Masukawa, H. [URL]
[47]. The effect of KBDeX for analysis of Constructive Interaction
Proceedings of Collaborative Innovation Networks 2015 (COINs2015) / - (2015年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S. & Matsuzawa, Y.
[48]. The effect of discourse analysis activity with KBDeX on students’ understanding about collaborative learning
Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education. Japan: Asia-Pacific Society for Computers in Education, 373-378 / - (2014年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S., Matsuzawa, Y. & shirouzu, H.
[49]. KBDeXによる発話分析活動が協調学習の信念に与える影響
日本教育工学会論文誌 133/136 38-suppl (2014年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] [責任著者]遠山 紗矢香 [共著者]松澤芳昭 [DOI]
[50]. A Course Design to Develop Meta-cognitive Skills for Collaborative Knowledge Building through Tool-Assisted Discourse Analysis
International Journal of Organizational Design and Engineering 3/3 260-277 (2014年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] [責任著者]松澤芳昭 [共著者]遠山 紗矢香,酒井三四郎 [URL]
[51]. Analysis of Constructive Interaction using KBDeX as a Scaffold for Students’ Learning about Collaborative Learning
Knowledge Building Summer Institute in 2014 / - (2014年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S., Matsuzawa, Y. & Shirouzu, H.
[52]. マルチヴォーカリティが育む未来への学び
慶應SFCジャーナル 12/2 53-68 (2013年) [査読] 無 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] [責任著者]白水始 [共著者]遠山 紗矢香 [URL]
[53]. The Course Design to Develop Meta-Cognitive Skills for Collaborative Learning through Tool-Assisted Discourse Analysis
Collaborative Innovation Networks 2013 (COINs2013) / - (2013年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 共著者
[著者] Matsuzawa, Y., Sakai, S. & Tohyama, S. [URL]
[54]. 初期理解構築支援による建設的相互作用の促進-認知科学の協調学習を例として-
認知科学 20/2 177-203 (2013年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] 遠山 紗矢香 [DOI]
[55]. The Evaluation of ReCoNote Summaries for Learner-Centered Integration
Proceedings of the Third International Conference on Intelligent Networking and Collaborative Systems (IEEE-INCoS-2011), 855-856. / - (2011年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S. & Miyake, N.
[56]. Supporting Getting Structural Elements for Constructive Interaction
Proceedings of the 9th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning 2011 (CSCL2011), / 1244-1248 (2011年) [査読] 有 [国際共著論文] 該当しない
[責任著者・共著者の別] 責任著者
[著者] Tohyama, S. [URL]